Miten turbon vika ilmenee?

Turbo voi tarvita huoltoa, jos turbossa esiintyy ilmenee vikaa tai nämä turbon hajoamisen merkit:

  • Teho on heikentynyt huomattavasti
  • Auto kiihtyy hitaammin ja pitää enemmän ääntä
  • Nopeuden ylläpitäminen ei  ole helppoa
  • Turbo savuttaa sinistä tai harmaata savua
  • Kojelauta näyttää moottorin vikavaloa
  • Turbo vuotaa öljyä
  • Turbo viheltää

Mitä vialliselle turbolle voidaan tehdä?

1. Ensisilmäys

Turbon huolto aloitetaan turboahtimen tarkastuksesta, jossa todetaan ahtimen yleinen kunto silmämääräisesti ja akselivälys sormituntumalla.

Toteamme silmämääräisesti mahdolliset siipipyörävauriot sekä ahtimeen liitettyjen apulaitteiden (painekello, servo yms) kunto. Paine-/alipainekello tai servon toiminta tarkastetaan asianmukaisin menetelmin.

Monesti alkutarkastuksen yhteydessä tehdyt löydökset riittävät määrittämään huoltotarpeen, mutta turboahtimessa voi olla piileviä vikoja, joita silmä ei ahdinta purkamatta kohtaa. Tällaisia ovat mm. turbiinipuolen männänrengas- ja männänrengasuran vauriot, akselin naarmuuntuminen öljyn epäpuhtauksista, ylikierrosten aiheuttamat piilevät vauriot jne.

2. Turbon puhdistus ja purkaminen

Turboahtimen purun yhteydessä kaikki komponentit tarkastetaan visuaalisesti ja mittaamalla:

  • Akselin suoruus ja, mikäli tarpeen, laakeripintojen mittojen oikeellisuus mitataan
  • Todetaan voitelun laatu (onko öljyssä ollut epäpuhtauksia, polttoainetta, jäähdytysnestettä yms. haittoja)
  • Siipipyörissä olevia mahdollisia ylikierrosten aiheuttamia muodonmuutoksia
  • Laakeripesän laakerilinjan mahdollinen kuluminen
  • Pakopesä huomattavien halkeaminen varalta.

Purkamisen jälkeen osat ladotaan pesukoriin ja pestään ultraäänipesurissa. Pesun jälkeen todetaan uudestaan osien fyysinen kunto, koska lika saattaa peittää alleen ikäviä yllätyksiä. Vasta pesun jälkeen meillä on tarvittava tieto lopullisen huoltotarpeen määrittämiseksi. 

   Pyydä Tarjous

Öljyn epäpuhtaudet

Öljyn mukana kulkeutuneet epäpuhtaudet ovat yleisiä. Niiltä välttyy parhaiten pitämällä huolen öljymäärän riittävyydestä ja öljynvaihtoväleistä.

Voitelun puute

Voitelun puute voi johtua liian vähäisestä öljymäärästä, vikaantuneesta öljypumpusta, tukkeutuneesta öljysihdistä tms. syistä

Ulkoinen objekti

Aiheuttaja voi olla jää, työmiehen työkalu, puutteellinen ilmansuodatus tai edellisen turborikon jäljiltä jääneet partikkelit.

VNT-kertymät

Jumiutuviin johdinsiipiin voi liittyä erilaiset kertymät: karsta tai Mr.Muscle.
Johdinsiipien vivusto voi myös kulua ja aiheuttaa jumiutumista

3. Kunnostustoimet

Kun osat on pesty, huuhdeltu ja kuivattu, seuraavana vuorossa ovat laakeripesän, turbiinisiipipyörän ja pakopesän teräsrae/kuulapuhallus. Myös kompressorikotelo saatetaan puhaltaa, mikäli siinä on pahoja hapettumia.

Akselin kunnostuksessa sen laakeripinnat sekä männänrengasura(t) kiillotetaan sorvissa käsityönä. Tarvitaessa pakopesän laipat oikaistaan nauhahiomakoneella ja sorvilla, mikäli tarpeen.

4. Kokoonpano

Turbon akselin tasapainotuksen jälkeen siirrytään keskiosan kokoonpanoon, jonka yhteydessä tehdään viimeinen puhdistus huolletuillle osille mahdollisen pölyn ja lian poistamiseksi. Kokoonpanon yhteydessä osat tarkastetaan vielä aiemmin mahdollisesti huomaamattomien vaurioiden varalta.

Keskiosan kokoonpanon jälkeen suoritetaan viimeistelytasapainotus / tasapainon tarkastus Cimat CMT-48 VSR Twin -koneella. Suurnopeusalueella viimeistelytasapainotus tehdään hiomalla ylimääräistä tavaraa pois akselin mutterista. Tarvittaessa kompressorisiipipyörää käännetään suhteessa akseliin halutun värinätason saavuttamiseksi.

Viimeistelytasapainotuksen jälkeen turboahdin kootaan. Kokoamisen yhteydessä tarkastetaan VNT -ahtimien johdinsiipien minimiasento sekä liikealue.

Mikäli huollettavana on VNT -turboahdin, turbo testataan oletusarvoisesti Cimat Turbotest Expertillä VNT virtausmäärien osalta, jotta voidaan varmistua VNT asemoinnin oikeellisuudesta.

 

Turbon huoltojen hinnat

Myönnämme 12kk takuun huolloille. 

Voit tuoda joko turbon meille huoltoon tai lähettää sen meille huollettavaksi. Varsinaiseen huoltoon menee yleensä 3-10 päivää + edestakainen lähettely. Huollon kesto riippuu työtilanteestamme ja mahdollisten osien saamiseen kuluvasta ajasta.

Työn hinta riippuu aina autosta ja turbosta. Tyypillinen henkilöauton turbon huolto on kokonaisuudessaan 300-850€, olemme aina yhteydessä kustannusarvion tekemisen jälkeen, jos hinta ylittäisi yleisen hintahaarukan tai alkuperäisen uuden / vaihtotuotteen hinnan!

Alipainekellollinen, sähköservollinen, erikoinen tai pahoin vaurioitunut turbo aiheuttaa lisätyötä, koska turbo on työläämpi huoltaa ja tarvitsee enemmän vaihdettavia osia sekä erikoistyökaluja.

Katso turbon huollon hinnat ja takuuehdot tästä.