Vaihtoahdin vai olemassa olevan turbon huoltaminen?

Siinäpä kysymys – molemmissa on puolensa.

Vaihtoahdin on vaivaton siinä missä turbohuolto kestää yleensä muutaman päivän lähettelyineen.

Mikäli valinta kohdistuu vaihturiin, sen valinnassa on tärkeää, että tietää missä se on kunnostettu ja minkälaisilla laatustandardeilla / toteutuvalla laadulla.

Mikäli myyjä ei suostu kunnostanutta firmaa kertomaan ja silti kehuu laatustandardeja sekä tuotteen laatua, on syytä epäillä, että ahdin kunnostetaan ala-arvoisin menetelmin ja käteen voi saapua kuuluisa Musta Pekka.

Tuolloin kannattaa miettiä uudelleen, että huollattaisiko turbonsa asiantuntijalla tai etsiä taustaltaan tunnettu vaihtoturbo.
Sellaisia ovat esim. Garrett -vaihtoahdin ohjelmassa olevat turbot. Ne ovat ahdinvalmistajan tarjoamaa alkuperäislaatua.

Huonosti ja halvalla remontoidun varaosat maksaa kunnostaja jonkinlaisen kipurajan / kunnostushinta -olettaman mukaisesti. Mikäli kustannus on karatakseen yli asetetun rajan, alkaa laadusta tinkiminen ja pahimmillaan käyttökelvottomien osien jättäminen kunnostettuun turboon.

Se saattaa johtaa ahtimen nopeaan hajoamiseen ja/tai vaillinaiseen toimintaan.
Ja pahimmillaan mainostettu takuu evätään jo olemassa olevien vauriojälkien perusteella, koska osia ei oltu kunnostettu asianmukaisesti.

Toisaalta, tuntemattoman vaihturin kanssa käydä tuurikin, mikäli aihio on ollut hyväkuntoinen.

Turbohuollossa kunnostuksen maksaa täysimääräisesti itse asiakas, jolla on vaikutusmahdollisuus käytettävien osien ja lopullisen laadun suhteen.Me toimimme siten, että jos asiakkaan budjetti on hyvin tiukka, mutta komponentit eivät vastaa laatuolettamaamme, teemme työn ilman takuuta, mikä merkitään huoltoraporttiin.
Kuitenkaan sellaisia ilmiselvästi rikkinäisiä osia, jotka saattavat antautua jo ensimmäisessä kiihdytyksessä, emme suostu käyttämään. Tämä on ensisijaisesti asiakkaan etu.

Lähtökohtaisesti hyväkuntoiset osat käytetään kunnostuksessa uudestaan, mutta joskus asiakkaan tahdosta ne vaihdetaan hyvästä kunnosta huolimatta uusiin.
Tämä tulee monesti kyseeseen ajoneuvoissa, joissa turbon / turbojen irrottaminen on erityisen työlästä.

Turbohuollon yhteydessä saa myös paremman kokonaiskuvan moottorin yleiskunnosta, mitä vaihtoahdinta käyttämällä ei saa, koska poistettua ahdinta ei pureta ennen uuden asentamista – jos silloinkaan.

Esim. polttaako moottori öljyä, huohottaako voimakkaasti, onko öljynvaihdot laiminlyöty joskus aiemmin, onko ollut ahtopainevuotoja jne.
Osa vioista saattaa olla uudelle vaihturille kohtalokastakin, mikäli autovalmistajan asennusohjeita ei noudateta tarkasti.

Hyvin tehty turbohuolto jää yleensä laadukasta vaihturia edullisemmaksi, mutta moni saattaa arvostaa matalampaa kustannusta, vaikka jonkun päivän joutuisi autoaan seisottamaankin.

Joillekin taas aika on merkittävämpää, jolloin on luontevaa valita nopeampi vaihtoehto: joko uusi turbo tai Garrett -vaihturi.

Turbotohtorilta saat kaikki vaihtoehdot ja meille asiakkaan tahto on laki.