VNT-Servohuolto

Yhä useammassa nykyaikaisessa autossa on Garrettin valmistama sähköohjattu VNT-ahdin. Niissä VNT -koneistoa ohjataan alipainekellon sijaan kulmavaihteellisella servomoottorilla, jonka voimanvälitysosat kuluvat ajan saatossa aiheuttaen epämääräistä ahtopainekäyttäytymistä (yli-/aliahtaminen) sekä vikakoodeja ahtopaineohjaukseen/servoon liittyen. On myös mahdollista, että jumiutuneiden tai kuluneiden johdinsiipien liikuttaminen polttaa moottorin.

​Varastossamme on laaja skaala varaosia erilaisiin sekä käytössämme on testilaitteisto huoltotarpeen ja huollon jälkeisen toimivuuden varmistamiseksi. 

Servon ehkä kuluvimmat osat ovat matoruuvi ja käyttöakselin ratas. Niiden kuluminen aiheuttaa liikkeen ääripäissä jumiutumista sekä ylimääräistä väljyyttä käyttövivun liikkeessä. Jumiutuminen aiheuttaa servoon tai ahtopaineohjaukseen viittaavan vikakoodin ja käyttövivun väljyys saattaa ilmentyä heijaavana ahtopaineena tai servon käyttövarren asentoon liittyvään vikaan.

Mercedeksen 320CDI -moottoreissa tulee joskus asentovirheeseen viittaava vikakoodi, joka johtuu servon sijaan pakosarjavaurion aiheuttamasta turbiinivauriosta. Vikakoodi johtuu toteutuneen ja pyydetyn asennon liian suuresta erosta moottorinohjaimen pyrkiessä ylikompensoimaan säätöä alentuneen turbiinin suorityskyvyn takia. Vika on kurja, koska joskus se ilmenee vasta servohuollon jälkeen, jolloin liiat välykset ovat poissa ja käyttöakseli on oikeassa asennossa.

Vika voi olla myös sähköinen. Servon sisäiset sähköjohteet murtuvat auki ja alumiinisten juotospintojen takia uudelleenliittäminen ei onnistu asiallisesti ilman erityistä juotostinaa ja -juoksutetta. Oikeanlainen juotosmenetelmä on välttämätön onnistuneen korjaustuloksen saavuttamiseksi. Tavanomaisella piirilevy- tai johtojuotteella ei synny muuta kuin epävarma tinaklöntti.
Sähkövikaan liittyen vikakoodi liittyy tyypillisimmin itse ohjaimeen.

Servon huoltotyö sisältää purun ja kasauksen, servokotelon puhdistuksen, servon toiminnan tarkastuksen testerillä ennen ja jälkeen sekä tiivisteenvaihdon. Vaurioituneita osia vaihdetaan tarvittaessa ja niistä veloitetaan erikseen.
Servotarkastus kuuluu aina sähköohjatun turboahtimen huoltokokonaisuuteen.

Servon voimansiirron osia Servokotelo avattuna ja koottuna

Katso hintaesimerkkejä hinnasto -sivulta