VNT/VGT -turbot

VNT/VGT turboahtimien huoltaminen on johdinsiivikon säätötarpeen takia hieman tavanomaisen turbon huoltamista aikaavievempää ja tarkempaakin. Johdinsiipien asentoon vaikuttavat säätötoimilaitteen ominaisuudet (sähköinen tai pneumaattinen), rajoitintappi/-tapit sekä minimiasennon stoppiruuvi.
Pneumaattisen säätimen ollesa kyseessä, johdinsiipien asentoon vaikuttavat kellon esijännitys sekä varren pituus. Sähköservoissa servokohtaisesti asetettu avautumiskulma koko servon liikerataan nähden (näin esim. Hella -toimilaitteissa).
Mikäli toimilaite on kiinni kompressorikotelossa, myös kompressorikotelon kääntökulma suhteessa laakeri- ja pakopesään vaikuttavat suurestikin johdinsiipien asentoihin.

Aiemmin huollon yhteydessä asettelimme johdinsiivet mahdollisimman tarkasti siihen asentoon, jossa ne olivat, mutta esim. keskiosan vaihtamisen yhteydessä se vaati erityistä tarkkuutta, koska stoppiruuvi piti säätää vertaillen vanhaan laakeripesään ja sen stoppiruuviasetuksella toteutuneeseen minimiasentoon.

Nykyisin huollon yhteydessä johdinsiipien asennosta ei enää pidetä niin tarkkaa kirjaa, koska käytössämme on virtausmittausperusteinen johdinsiipien asettelu-/säätölaite (Cimat Turbotest Expert) ja itse johdinsiipien säätö tehdään vasta turbon kokoonpanon jälkeen.

Pneumaattisesti ohjatun VNT ahtimen (ks. video alla) virtausmittaus tapahtuu kolmella pisteellä (minimi-, keski- ja maksimiasennoilla) ja sähköservollisessa kahdella pisteellä (minimi ja maksimi). Keskialueen mittaus on perin hyödyllinen, koska siihen vaikuttaa kellon varren pituus ja asetettu esijännitys.

Turbotest Expertin käyttöönoton myötä joka ikinen huoltamamme VNT/VGT -ahdin säädetään mittausperusteisesti eikä aiemminkin harvinaisia johdinsiipien asemavirheitä enää tapahdu.

 REA asetusvalikko. Tuossa näkyy liikeradan asema kokonaisliikerataan nähden. 

 

Video johdinsiipien asettelusta Turbotest Expertillä