Turbon huoltamisen vaiheet

Etusivu Hinnasto Yhteystiedot

Ensisilmäys
Turboahtimen huoltaminen alkaa turbon tarkastuksesta, jossa todetaan ahtimen yleinen kunto silmämääräisesti ja akselivälys sormituntumalla.

Silmämääräisesti todetaan mahdolliset siipipyörävauriot sekä ahtimeen liitettyjen apulaitteiden (painekello, servo yms) kunto. Paine-/alipainekello tai servon toiminta tarkastetaan asianmukaisin menetelmin.

Monesti alkutarkastuksen yhteydessä tehdyt löydökset riittävät määrittämään huoltotarpeen, mutta turboahtimessa voi olla piileviä vikoja, joita silmä ei ahdinta purkamatta kohtaa. Tällaisia ovat mm. turbiinipuolen männänrengas- ja männänrengasuran vauriot, akselin naarmuuntuminen öljyn epäpuhtauksista, ylikierrosten aiheuttamat piilevät vauriot jne.

Turbon purkaminen
Turboahtimen purun yhteydessä kaikki komponentit tarkastetaan visuaalisesti ja mittaamalla:

  • akselin suoruus ja, mikäli tarpeen, laakeripintojen mittojen oikeellisuus mitataan
  • todetaan voitelun laatu (onko öljyssä ollut epäpuhtauksia, polttoainetta, jäähdytysnestettä yms. haittoja)
  • tarkastellaan siipipyörissä olevia mahdollisia ylikierrosten aiheuttamia muodonmuutoksia
  • tarkastetaan laakeripesän laakerilinjan mahdollinen kuluminen
  • tarkastetaan pakopesä huomattavien halkeaminen varalta.

Purkamisen jälkeen osat ladotaan pesukoriin ja pestään ultraäänipesurissa. Pesun jälkeen todetaan uudestaan osien fyysinen kunto, koska lika saattaa peittää alleen ikäviä yllätyksiä. Vasta pesun jälkeen meillä on tarvittava tieto lopullisen huoltotarpeen määrittämiseksi.

    
  

Kunnostustoimet
Kun osat on pesty, huuhdeltu ja kuivattu, seuraavana vuorossa ovat laakeripesän, turbiinisiipipyörän ja pakopesän teräsrae/kuulapuhallus. Myös kompressorikotelo saatetaan puhaltaa, mikäli siinä on pahoja hapettumia. Akselin kunnostuksessa sen laakeripinnat sekä männänrengasura(t) kiillotetaan sorvissa käsityönä. Tarvitaessa pakopesän laipat oikaistaan nauhahiomakoneella ja sorvilla, mikäli tarpeen.

Osien mekaanisen kunnostuksen jälkeen akselikokonaisuus kootaan ja tasapainotetaan Cimat CMT-47tr Polimer -turbon akselin tasapainotuskoneella. Tasapainotamme henkilöautojen turbojen akselit yleisesti alle 0,2gmm epätasapainoon.

 Emme oikeasti mittaa näin ;)

Kokoonpano
Turbon akselin tasapainotuksen jälkeen siirrytään keskiosan kokoonpanoon, jonka yhteydessä tehdään viimeinen puhdistus huolletuillle osille mahdollisen pölyn ja lian poistamiseksi. Kokoonpanon yhteydessä osat tarkastetaan vielä aiemmin mahdollisesti huomaamattomien vaurioiden varalta. Keskiosan kokoonpanon jälkeen suoritetaan viimeistelytasapainotus / tasapainon tarkastus Cimat CMT-48 VSR Twin -koneella. Suurnopeusalueella viimeistelytasapainotus tehdään hiomalla ylimääräistä tavaraa pois akselin mutterista. Tarvittaessa kompressorisiipipyörää käännetään suhteessa akseliin halutun värinätason saavuttamiseksi.

Keskiosan viimeistelytasapainotuksen jälkeen turboahdin kootaan. Kokoamisen yhteydessä tarkastetaan VNT -ahtimien johdinsiipien minimiasento sekä liikealue.

Mikäli huollettavana on VNT -turboahdin, turbo testataan oletusarvoisesti Cimat Turbotest Expertillä VNT virtausmäärien osalta, jotta voidaan varmistua VNT asemoinnin oikeellisuudesta.