Turboahtimen asentamisessa huomioitavia seikkoja

Ensisijaisesti huollettua, tai uutta, turboahdinta asennettaessa autoon, tulee selvittää valmistajan ohjeet turboahdinasennukselle sekä noudattaa niitä, jotta turboahtimen elinikä olisi asennuksen jälkeen mahdollisimman pitkä.

Välinpitämättömyys ohjeiden noudattamisessa saattaa kostautua jopa välittömänä turboahdinvauriona! Joissakin tapauksissa esim. öljyn syöttöputki pitää vaihtaa, pakosarja tarkastaa halkeilun varalta jne.

Meillä huolletun turbon mukana saat aina ahdinkohtaisen huoltoraportin, jossa on mainittuina havaitut viat sekä asennuksessa huomioitavat seikat. Mikäli ahdin on esimerkiksi pyörinyt ylikierroksilla, eikä ahtimessa itsessään ole havaittu vikaan suoraan liittyvää aiheuttajaa, on vian aiheuttaja selvitettävä turboahtimen ulkoisesta toimintaympäristöstä, jotta tavoiteltu käyttöikä saavutettaisiin.

Mikäli valmistajalla ei ole erityisiä ohjeita sennukselle, tai auto on jälkiahdettu, on joka tapauksessa hyvä noudattaa seuraavia perusmenetelmiä:

  • Hyvä asennuspuhtaus, tätä ei voi koskaan korostaa liikaa!
  • Ahtimen imuputkiston tarkastaminen sinne joutuneiden vieraiden esineiden varalta
  • Imusarjan tarkastus ja puhdistus karstamössöstä
  • EGR -venttiilin tarkastus ja puhdistus
  • Ahtoputkiston tiiviyden tarkastus koeponnistamalla
  • Turboahtimen öljynsyöttöputken tarkastus, puhdistus tai tarvittaessa vaihto (vaihto saattaa olla valmistajan ohjeistuksessa!)
  • Turboahtimen öljynpaluuputken tarkastus, puhdistus tai tarvittaessa vaihto (vaihto saattaa olla valmistajan ohjeistuksessa!)
  • Käytettävä tarkoitukseen soveltuvia tiivisteitä, mitään RTV -massoja/moottorisilikoneja EI pidä käyttää missään öljyliitoksissa!
  • Maltti on valttia!
  • Mikäli epäilet taitojasi, anna ammattilaisen suorittaa vaihtotyö!